P ř e d m l u v a
I my máme náboženství, které bylo dáno našim
pradědům a které bylo předáno nám, jejich
dětem. Učí nás být vděční, svorní a milov at
jeden druhého! O náboženství se nikdy nepřeme."
Tak před více než stoletím pravil Rudý
Kabát, skvělý řečník Seneků, ve své nádherné
odpovědi na misionářské přesvědčování a já
jsem často od lidí své země slyšel stejnou myš-
lenku.
Pokusil jsem se vykreslit náboženský život
typických Indiánů takový, jaký byl před tím,
než jsme poznali bílou rasu. Už dlouho jsem
si to přál udělat, protože jsem nezjistil, že by
to kdy bylo provedeno s vážností, odpovědností
a upřímností. Naše náboženství je tím posled-
ním, co kdy osoba jiné rasy pochopí.
Za prvé, my, Indiáni, o hlubokých věcech
nemluvíme, jako v ně věříme, a ti, co věřit
přestali, o nich mluví nepřesně a s pohrdáním.
Za druhé, i když se o těchto věcech uvolíme
promluvit, stojí v cestě jakémukoliv chápavému
porozumění rasové a náboženské předsudky
druhých.
Za třetí, prakticky všechny existující studie
o této záležitosti byly provedeny v přechodném
období, kdy se stará víra a filozofie pŮvodních
Američanů již rychle rozpadaly.
Tu a tam lze najít povrchní popisy zvláštních
zvyků a obřadů, jejichž symbolismus a vnitřní
význam byl před pozorovatelem většinou utajen;
v nedávných letech byla nashromážděna spousta
materiálu, který je zcela bezcenný, protože
je novodobý a hybridní, nenávratně smíchán
s biblickými legendami a s filozofií bílých, nebo
byl vytvořen ke komerčním účelům. Najděte
Indiána, který se zajímá více o zisk než o své
dědictví, a možná vám na objednávku obstará
posvátné písně, mytologii a folklór.
Mé spisy nepředstírají, že jsou vědeckým
pojednáním. Jsou pravdivé do té míry, do jaké
odpovídají mému dětství a zděděným ideálŮm;
ne z pohledu etnologického, ale z pohledu
lidského. Nechtěl jsem hromadit další vyschlé
kosti, ale obalit je masem a krví. Mnohé, co
bylo o naší víře a uctívání napsáno cizinci, je
většinou kuriozitou. Já bych rád zdůraznil její
univerzální kvalitu a osobní půvab!
První misionáři, kteří přišli mezi nás, byli
dobří lidé, ale příliŠ svázáni omezeností své
doby. Vtiskli nám pečeť pohanů a vyznavačů
ďábla a vyžadovali, abychom se zřekli svých
bohŮ jako nepravých. Dokonce nám říkali, že
pokud nepřijmeme jejich víru i všechny její
symboly, jsme na věky zatraceni.
My z 20. století víme více. Víme, že všechny
náboženské touhy, veškerá upřímná vyznání,
mají jeden jediný pŮvod i cíl. Víme, že BŮh
vzdělaných i Bůh dětí, Bůh civilizovaných i Bůh
primitivních je ve skutečnosti jeden a týž Bůh
a že tento Bůh neměří našimi měřítky, ale
vítá všechny, kteří žijí na zemi spravedlivě
a pokorně.
Ohiyesa (Charles Alexander Eastman)
Další stránka...